Pro-Plan Uzmanlık Alanları

ŞOK TESTLERİ

Özellikle savunma, havacılık veya otomotiv sektörlerinde, üretilen malzemelerin şok titreşimlere karşı nasıl tepki verdiği incelenmektedir.

Gerçek şoku en iyi biçimde simüle edebilmek için bilinmesi gereken özellikler:

  • Max. ivmelenme değeri
  • Şok dalgasının uzunluğu
  • Max. ivmelenmeye ulaşma zamanı

gibi parametrelerdir.

Bu tip testleri yapabilmek için, şok dalga formunu üretecek bir kaynak ve mekanik sistemden oluşan şok test sistemlerine ihtiyaç vardır.

Şok testleri yapabilmenin en basit yolu ise drop test adı verilen ve malzemelerin belirli bir yükseklikten kontrollü olarak bir yüzeye düşürülmesi sağlanan test yöntemidir.

Şok testinde herhangi bir akselerometre kullanılamaz. Rezonans frekansı çok yüksek olan ve yüksek ivmelenme seviyelerine dayanıklı şok akselerometreleri tercih edilmelidir.

Otomotiv sektöründe ise daha çok crash test olarak bilinen ve aracın belirli bir hızda duvara çarptığı testler yapılmaktadır. Bu test sırasında araca olduğu kadar, içine yerleştirilen mankenin üzerine de özel akselerometreler yerleştirilmektedir.

İLGİLİ STANDARTLAR

IEC 68-2-27: Basic environmental testing procedures for electronic components (bump & shock)